Välkommen

Välkommen till Nydrätt racing . Vi sysslar med banracing och har Gelleråsen arena i Karlskoga som hemmabana.Vi kör en BMW M3 GTR.

söndag 17 augusti 2014

140817

Kanonloppet 2014 Gelleråsen Karlskoga

Aldrig hade jag väl i min vildaste fantasi trott att jag skulle få möjligheten att delta i det anrika kanonloppet som tävlande. Men plötsligt händer det, heter det ju.
På fredagen erbjöds lite träning och jag valde att köra lite, trotts att jag känner banan väl. Tog i lite väl hårt på första passet och kör av i esset! Har inte varit av där på säkert tio år så det var väl dags! Ingen skada på bilen som tur var, iallafall.
Lördagen var för oss bara kval, (kval1 &kval2) då den bästa tiden i något av kvalen skulle sätta start position för race 1 på söndagen. 27 ! bilar ute på kvalet, men jag fick iallafall till en bra tid i kval1, som också satte mig i pole position i min klass.Dessutom så var tiden bättre än klassens banrekord som jag satte i våras.
kval 2 var det regn så ingen satte några bättre tider. det som var lite roligt var att i kval2 satte jag den 4:e snabbaste tiden i regn av alla klasserna i Modsport och det kändes helt otroligt. Hoppas det blir regn race!!

25 bilar till start i race 1 tre klasser. stora fartskillnader och många happenings. kör in på total 16 plats men som nr 1 i min klass. Thomas Larsson 2:a och Karl-Arne Källström på 3:e plats. Återigen putsar jag på klassens banrekord!

race 2 blir ett minutdrama före start då alla väntar ut vilka däck man ska åka på. Tävlingen blir utlyst till WetRace eftersom det börjar regna.

Starten går och jag blir som utskjuten ur en kanon. tyvärr tjorvar det till sig i första sväng och jag halkar efter.
dom andra kämpar med  greppet i blötan och jag tar bil efter bil. snyggt och clean racing från alla som jag passerar. Tar mig upp till total 9:a av samtliga klasser och slutar som 1:a igen i min egen klass!! Thomas Larsson på 2:a och Fredriksson på 3:e.
Nästa tävling är finalen på Falkenbergs motorbana den 13-14 september och jag hoppas på bra uppslutning med bilar då.

 Nu är skumpan uppdrucken och pokalerna nyputsade, bilen tvättad och racebussen urplockad. Så då återstår en sak! Tack till Dan för ovärderlig hjälp som vanligt, och tack till funktionärerna & medtävlande för denna gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar